2.3.10

En dum en tippar Allsvenskan 2010

Innan vi blåser igång så tänkte jag göra er uppmärksamma på det här. Kommer onekligen att ha gjort min dag, när jag vaknar imorgon - förhoppningsvis - besparad från värk och mindre välmående i största allmänhet. Men nog om mig, nu ska vi prata fotboll.

Sluttabell Allsvenskan anno 2010:

1. Göteborg (Landslagsmeriterat folk i stort sett överallt. Vinner nog även om Hysén säljs.)
2. Kalmar (Kommer att vräka in mål framåt - problemet är bara att det är minst lika mycket svängdörr bakåt. Korsdrag.)
3. AIK (Lånet av Eguren bäddar för en stark vår. Blir nog utan guld, men Solna kan få dansa i år igen. På ett eller annat sätt.)
4. Elfsborg (Behöver en ny målvakt och en mittback. "Ersätter" Bajrami med Linderoth i sommar?)
5. Häcken (Fjolårets stora knall kan bli en riktig sensation i år. Vinner Paulinho skytteligan?)
6. Malmö (En bra trupp i stort, och grymma ungdomar. Frågan är bara: Hur många omgångar har hunnit passera innan anfallet vaknar till liv?)
7. Trelleborg (Offensiven har en grym bredd. Noring är en framtida stormålvakt. Skulle dock behöva ytterliggare en mittback.)
8. Djurgården (Vad händer när det kommer en svacka? Hur mycket spelar Jonson? Hellquist och Igboananike kan det smälla rejält om.)
9. Örebro (Hur länge blir Almebäck och Gerzic kvar? Vem gör målen när Olsen går sönder?)
10. Helsingborg (Ingen Henke! Visst, nyförvärven är tunga. Men hur mycket lirar Lantz?)
11. Gefle (Dahlberg-värvningen och Chibsah-förlängningen grymt viktiga. Kan bli topp-tio.)
12. Halmstad (Tappar troligtvis Kujovic och Görlitz till sommaren, då blir det tufft.)
13. BP (Tappat två gedigna mittbackar - men framför allt rutin - i Karlsson och Henriksson. Får hålla tummarna för Segerströms knän.)
14. Mjällby (Ett lurigt gäng, kan klara en kvalplats. Anfallet är tunt bakom Ekenberg - som dock lär göra sina pytsar.)

15. GAIS (Får tampas med Mjällby om kvalplatsen. Romarinho kan bli tungan på vågen.)
16. Åtvidaberg (Åker ur, inget snack.)


VVVVV

Tre utropstecken Allsvenskan anno 2010 kommer att bjuda på:

*Halmstads vår - Halmstad bollklubb kommer att vara ett av vårens absolut största överraskningar, sett till förväntningarna. Sanna min ord. I samma stund som Janne Andersson lämnade Per Gessle och Örjansvall bakom sig till förmån för Sveriges äldsta förening (vilket Allbäck var noga med att påpeka under Rule Britannia - briljant!) så höjdes rösterna om att Halmstad kan åka ur. Och visst, det är klart de kan - men om du frågar mig så fixar Kujovic, Salomonsson, Görlitz och Raskaj det under våren. Hösten, däremot (när såväl Kujovic som Görlitz lär ha lämnat)... *Horror*
*Amadou Jawo (Elfsborg) - Det dyra Gefleförvärvet rosade knappast marknaden under fjolårshösten. Något som av många tillskrivits att han petades ut på en kant. Under försäsongen så har den rappe Jawo dock flyttats in i banan, där han fått axla Martin Ericssons mantel i den där trequartista-rollen som vi vet att tränare Haglund är så väldigt stolt över. En roll han skött med gott betyg. Så, förutsatt att inget oväntat (som att Ericsson skulle bli kvitt sina skadeproblem och att Haglund skulle visa lite intresse för att vinna guld och slopa sitt 4-2-3-1 för att spela 4-4-2 och låta målspottare som Berglund komma till sin rätt (vilket jag ska återkomma till)) händer så kommer Amadou Jawo att lämna fjolårets mindre bra prestationer bakom sig, och istället börja göra skäl för de där många miljonerna som Gefle inkasserade på stockholmssonen.
*Romarinho (GAIS) - Visade prov på sin fantastiska teknik och aktade skott redan under fjolåret (ni minns väl hans debut mot AIK? Ojojoj!). Jag kan faktiskt inte komma på en endaste anledning som talar för att brassen - med det makalöst nostalgiklingande namnet - inte skulle utvecklas till lite skitmycket av vad GAIS hopp till fortsatt spel i serien vi känner som Allsvenskan hänger på. Ja, om inte GAIS värvar för en tung höst. Och gör det pronto.

VVVVV

Tre pannkakor Allsvenskan anno 2010 kommer att bjuda på:

*GAIS höst - Man får det tufft utan Wanderson. Även om Romarinho (som ovan nämnt) mycket väl kan axla Wandersons mantel på sikt så tror jag att förlusterna av Pär Ericsson och Mathias Lindström blir för tunga. Det kommer att blåsa kring Axén och Lennartsson, lita på det, och den sistnämndas rutin och grönsvarta hjärta kommer att bli frapperande viktiga verktyg i makrillarnas verktygslåda. Klarar man kontraktet? Det är svårt, jag vet. Men lika svår som frågan är, lika enkelt är svaret (om ni frågar mig): Nej, det gör de inte.
*Pontus Segerström - Missförstå mig rätt nu: Segerström är en oerhört kompetent mittback, på alla sätt och vis, men han hade kunnat få en bättre start på sin andra sejour i BP än att tvingas till ytterliggare en knäoperation. Jag hoppas både för BP:s och hans egen skull att han återhämtar sig snabbt och kan spela mycket under säsongen, men tyvärr talar hans skadehistorik för det motsatta. Och därav pannkaksstämpeln. Som sagt: missförstå mig rätt.
*Åtvidaberg - Kan mycket väl bli den sämsta nykomlingen på många, många år. Visst, man har en frisparksskjutande Kristian Bergström... och... tja, inte speciellt mycket mer (även om jag ska hålla ett öga på den där Prodell, som Jarelind talat sig varm om både en och två gånger. Och Jarelind, han kan sin Superetta).
VVVVV

Tre snabba (nåja):

* Varför Elfsborg inte vinner i år heller:

Tja, så länge man envisas med att spela med en forward (vilket jag inte kan begripa... jag menar: hur många gånger har inte Fredrik Berglund bevisat att han är en ypperlig forward så länge han ackompanjeras av någon) så vinner man inte Allsvenskan. Precis som det faktum att man inte vinner några serier med Ante Covic mellan stolparna. Men det visste ni ju redan, det flaggade jag för redan inför förra årets säsong. Nej, Elfsborg får nöja sig med en kvalplats ut i Europa och fina prestationer av såväl Emir Bajrami (innan han säljs till Italien i sommar) som Amadou Jawo. Och kanske en Tobias Linderoth. Även om ytterliggare en skadeförföljd mittfältare knappast är vad som borde vara prio ett...

* Varför AIK "klarar sig undan" en mer floppig slutplacering än den jag siar om:

För att man under den första Allsvenska hälften kommer att vara förstärkt utav en viss Sebastian Eguren. Vilket kommer att resultera i allt vad sköna dagar i tabellens toppskikte och goda resultat innebär. Men hösten då - när man som kanske bekant kommer att få slita med både näbbar och klor för att hålla sig kvar i toppen? Vad begrundar jag det - att så blir fallet - på? Tja... först och främst en viss Mikael Stahre. Den bilden jag fått av fjolårets guldtränare är att han är en tränare med en otrolig förmåga att lyckas få ut maximalt av varje enskild spelare. Vilket, om man tar sig en titt på de spelare som Stahre ändå luftade mot tufft motstånd både en och två gånger (läs Walid Atta borta mot Elfsborg, exempelvis) och det med gott resultat under fjolåret, är svårt att inte hålla med om. Därav, tror jag också att lånet av Eguren kommer att räcka långt när det gäller att få tillbaka lite av den väldiga spets man tappade i samband med försäljningen av Obolo. Men att det räcker ända till ytterliggare ett guld - nej, det har jag väldigt svårt att se. Men medalj, det ska ni se att det kommer att resultera i. Precis som ett sånt där brasilianskt anfallsess - som jag utgår ifrån att man hämtar in i sommar när Ortiz (?) och Eguren lämnar.

*Gefle... åker de inte ur i år?

Nej, det gör de inte. Dels för att man a) har har grymma förutsättningar för att kunna avgöra täta matcher - via fasta situationer (man har skyttar i Lantto och Berg, man har starka huvudspelare i Bernhardsson och Dahlberg) eller genom sin duktiga målvakt och sina utpräglade kontringsspelare - men även b) för att konstellationen Mikael Dahlberg och Gefle IF och allt som hör det till (läs hög mysfaktor, mindre press och Sveriges bästa Pelle Olsson) kommer att sluta allt annat än dåligt. Jag sa det i samma stund som övergången skrevs i sten, och jag säger det igen: När säsongen summeras så knackar han på dörren till säsongens utropstecken, herr Dahlberg. Laget kan bli topp-tio! Men då gäller det att man får behålla Lantto året ut. Vilket jag inte är speciellt säker på.

Det var mitt Allsvenska-tips år 2010, det... såga mig nu!

VVVVV

Nu tänkte jag bänka mig framför gårdagens Euro Talk, för att därefter ta mig an kvällens Matchpuls. Men innan vi avslutar för dagen så tänkte jag göra er uppmärksamma på att världens bästa festare nu finns att tillgå på MTV US' hemsida. Bara en sådan sak.

Någon som ropade efter länk? Tänkte väl det.

Nu får det räcka för i dag. Puss och adjöken.