12.6.14

10 VM-spelare att hålla ett öga på – en inför-rapport

Jag är väl den sista som ska dra igång något tyck om vad som bör och inte bör läggas energi när ett mästerskap ska snackas upp, framför allt med tanke på dem få produktiva saker jag kastat ur mig både i ljud- och textform den senaste tiden. När jag nu väl tar mig lite tid emellan allt fotbollstränande så känner jag hursomhelst föra göra något långt mycket mer nördigt i inför-väg än att förklara exakt hur snabb man var med att inse att 'Belgien, ja, dem kan faktiskt ha något på gång'.

Hur gärna jag än vill att det ska bli fler inlägg under själva mästerskapet så börjar jag inse att jag är den sista som ska lova kontinuitet i mitt nörderi. Åtminstone när det kommer till slutprodukt. Detta inlägg skriver jag därför med inställningen att det är det första och sista jag gör med fokus på VM i Brasilien och att allt annat utöver det är en fet bonus och min ena hand på min egna axel (bra, Viktor). Detta inlägg kommer att redogöra för ett gäng spelare att hålla ögonen på under mästerskapet. 

Du kommer kanske sakna spelare som har starkare säsonger än någonsin bakom sig (Diego Costa, OscarKoke, Pogba, Lukaku, Suarez, Courtois, Modric, Rakitic, Di Maria, Sturridge, Vidal, Yaya Touré, m.fl.) och som förhoppningsvis har ett kanon-mästerskap runt hörnet, i det här inlägget. Du som följt podcasten Fotbollslotteriet sedan gammalt vet förhoppningsvis att jag har en förkärlek till att leta fram, bedöma och lyfta spelare som inte är så kända för den breda massan. Det är det som är meningen med det här inlägget, att försöka se bortom det som för många är självklart. Jag är inget facit utan lyfter dem spelare jag tycker är intressanta ur ett taktiskt och fotbollstekniskt perspektiv, men även också dem som egentligen bara tagit sig in på min *lista* för att jag finner dem charmiga. Motiveringen till varför dem är här kan således komma att vara alltifrån saklig till obefintlig, men en sak är säker: Dem är här av en anledning. Dem blir värda att kika lite extra på.

- Jorge Valdivia, 30
Tempo! Press! Fart! Frenesi! 2014 års upplaga av Chile påminner väldigt mycket om (det är vad jag sett rentav en uppgradering av) det Chile vi såg i VM 2010. Det finns emellertid en spelare som skiljer sig från mängden: Jorge Valdivia. Han har många kännetecken. Utanför planen: festerna, tjejerna, skandalerna. På planen utan boll: sävlig, emellanåt loj och benägen att göra dumheter. På planen med boll: tidslös och magisk. Spelarens som demontränaren El Loco Bielsa inte ansåg klara av hans krävande fotboll har hans lärjunge och efterträdare Jorge Sampaoli möblerat om och renoverat spelsystemet för att ge en nyckelroll. Valdivia kallas inte för El Mago (trollkarlen) utan anledning. Sifferkombinationen är flytande (dels under matcherna med anledning av dem två bindgalna ytterbackarnam som är nyckelspelare och två fritt flytande forwards, men dels också då Sampaoli alltid vill ha en försvarare extra gentemot hur många dem möter och byter mellan 3-4-1-2 och 4-1-2-1-2), men 1-2:an i offensiven består alltid. Detta för att få in Valdivias spetsegenskaper i teknik och kirurgiskt precisa passningsfot framför det redan starka mittfältet med dynamon Arturo Vidal och motorn Marcelo Diaz. Valdivia har lite av en djävul i sig och hittar på lite vad han känner för. Han verkar dock ha fått en nytändning efter att ha återvänt från Al Ain till Palmeiras, som han lämnade efter en dispyt med tränaren Vanderlei Luxemburgo som hade svårt med Valdivias brist på disciplin. Oavsett vad han kommer med för humör i väskan till VM så blir han en av dem jag kommer att följa närmast. En favorit (PÅ planen).

- Alexis Sanchez, 25
Ni vet hur Alexis Sanchez ofta nämns i samma mening och rankas livärdigt med Pedro? DET GÄLLER MINSANN INTE HÄR! Inte när jag får bestämma. Juventus, Arsenal, Manchester United och alla andra klubbar som uppges vara intresserade av Barcelonas missförstådda geni bör m.a.o. göra klart affären snarast möjligt, innan katalanerna kommer att ändra sig. Eller inväntar dem också mästerskapet för att sälja så dyrt som möjligt? Ni som såg Alexis spela fotboll under tiden i Udinese förstår vad jag menar när jag beskriver honom som bortslösad i Barcelona. Här är han referenspunkten i anfallsspelet och gör alltifrån att 1) hålla sig centralt för att vinkla ner passningar på Valdivia som styr eller Vidal som löper från straffområde till straffområde, till att 2) blomma ut mot kanten för att slita sönder backlinjer i sylvassa diagonallöp eller 3) syr ihop tempostarka offensiva omställningar med sin fina fot. Jag vet inte säkert vart han går eller hur mycket det kommer att kosta. En sak vet jag; den klubb som köper Alexis Sanchez kommer, oavsett prislapp, göra sommarens bästa köp. 

- Teófilo Gutierrez, 29
Jag gillar överraskningar och precis som i fallet med Valdivia så kan det hända lite vad som helst när Teófilo Gutierrez är på en fotbollsplan. Ta ut honom i era VM-elvor på egen risk. Det kan likagärna bli ett hattrick som ett rött kort. Att jag beskriver honom på just det sättet är en utmärkt bro att bygga vidare på; han har alltid haft en förmåga att hamna i protokollet. Rent speltekniskt är han en spelare som har en förmåga att göra poäng. En fin förstatouch, ett rappt tillslag samt förmågan att kunna spela lite varsomhelst på offensiv planhalva och ändå skapa målchanser med kombinationspassningar och vådaskott är en kul verktygslåda. Hans profil blir inte mindre intressant om jag nämner att han fick lämna sin klubb Racing i Argentina efter att ha påståtts hota några lagkamrater med ett paintballgevär i omklädningsrummet efter en match. Ni hajar: midsommarafton, din egen bröllopsdag eller uppkörning? Det är bara att prioritera, boka om och lägga Gutierrez under lupp. Annars löper ni definitivt risk att missa något.

- James (uttalas [hames]) Rodriguez, 22
Under tiden i Porto så tog han inledningsvis Hulk-rollen rakt av där hans uppgift var att vandra inåt från höger för att sätta in den dödande stöten i deras anfall med sin vänsterfot (inte alltid på samma vis som Hulk oftast väljer att göra det, if you catch my drift ...). Många gånger så fick han också spela ute till vänster för att stå för spelbredd och piska in inlägg mot sin monstruösa murbräckelandsman Jackson Martinez, men han fick även en hel del speltid på sin favoritposition som offensiv mittfältare. Han köptes dyrt till Monaco ihop med mittfältskollegan och partnern Joao Moutinho och har efter en trevande inledning landat en säsong med hyllningar. James är inte den mest tempostarka spelaren men hans sylvassa vänsterfot och fantastiska teknik ihop med en strålande speluppfattning och -förståelse gör honom till (inte bara på sikt utan även just i dag) en av världens mest kompletta 10:or. Och då pratar vi Roman Riquelme-10:or (f'låt, det finns bara en) och inte så fåniga saker som Adde Johansson-10:or. Är alltid en fröjd att skåda för oss som gillar klassiska spelfördelare, blir så också detta VM. 

- Christian Atsu, 22
Att kasta mig med uttryck som 'Ghanas Messi' är inget jag gärna gör, men i det här fallet är det faktiskt så han är mest känd. Som en av många som anlänt till Chelsea för att lånas ut är det svårt att sticka ut. Apropå att vara en i raden av många, så är Atsu just en av många unga spelare som lämnat Porto för en klart mindre summa än vad som kunnat varit fallet om han spelat mer. Han besitter enorma kvalitéer för en modern ytter och det är inget snack om att Chelsea har scoutat honom väl (om dem nu inte gör en Marin-pryl av detta). Han hade emellertid svårt att slå sig in i startelvan och när Porto värvade en direkt James-ersättare i hans landsman Juan Fernando Quintero (som jag älskar) så var råttet mågat, för att tala Per Ledin-svenska. Han stack till Chelsea. För att bli utlånad till Vitesse. Där han äntligen fick spela seniorfotboll för att komma med i VM-truppen. Vad gör han då, Ghanas-Messi, när han tillåts vara ute på banan? Han slickar ofta linjen ute till vänster, driver bollen tätt intill foten och går oftast på utsidan av försvararen efter att ha avverkat dem obligatoriska 134 överstegsfinterna för att sedan skicka in inlägg med sin pisksnärt till vänsterfot. Lättläst? En aning. Men det lilla ghanesiska yrvädret är ruskigt snabb och teknisk. Ghanas spel bygger på omställningar från defensiv till offensiv och här blir Atsu mardröm för ovana och defensivt ytterbackar, något det finns gott om i detta VM. Detta om han får spela. Inför mästerskapet så har bröderna Ayew prioriterats på varsin sida av Asamoah Gyan. Jordan Ayew (som är mer av en klassisk djupledslöpande forward) kan och bör enligt mig, trots en stark vår, petas till förmån för Atsu.

- Shinji Kagawa, 25
En spelare som bara inte får glömmas bort i detta mästerskap. I landslaget förpassas han till vänsterkanten för att den mindre mobila Keisuke Honda 1) är för temposvag för en kant (något som inte minst märktes när han fick spela forward, vilket lurade hela den breda massan som inte sett honom i VVV till att tro att han var just en sådan) och 2) anses vara bättre på att bidra till slutprodukt med sitt oberäkneliga tillslag. Det rör sig emellertid inte om, som när han spelade där i United under Moyes, en klassisk kantslickarroll som ska slå inlägg utan en vidare playmakerroll. Här kommer Kagawa oftast till sin rätt och får vandra mer eller mindre fritt. Framför allt med boll där korridoren ska öppnas åt (i dubbel bemärkelse) kamikaze-Nagatomo. Kagawa har inte fått visa sig på sin högsta nivå sedan han lämnade Dortmund och eftersom han allt som oftast står för starka insatser i landslaget så är det bara att poppa popcornen och se honom lattja med utrymmet mellan backlinje och mittfält som motståndarna förhoppningsbis bjuder in till. Det ihop med hans fina teknik och spelupfattning gör honom till en fröjd att skåda. Han är även en spelare som är väldigt tempostark med bollen. Det visade han dem fåtal gånger han faktiskt fick speltid i Manchester United ifjol, även mot Bayern München i Champions League.

- Ciro Immobile, 24
Mindre mobila var ett ordval jag använde mig av apropå Kagawa, varför då inte ta klivet över till Immobile (svagt försök till fyndig övergång). En spelare jag skrev en kortare scoutrapport på redan 2012 med anledning av att jag ansåg han vara tillräckligt bra för Juventus att ha i sin anfallsuppsättning istället för dem andra opassande namn som ryktades inför säsongen. Jag beskrev honom vid tillfället som en vithaj. Han cirkulerar lite sömnigt i och kring straffområde för att med kraftfulla och vältajmade löpningar attackera passningar och andrabollar som han beslutsamt forcerar eller placerar i nät. Hans match och hattrick mot Fluminense häromkvällen är rätt så talande för hans forwardsspel. Immobile är till skillnad mot vad efternamnet antyder (orörlig) en rörlig forward med en bra förstatouch som gör mål på en herrans massa olika vis. Om jag ska återkoppla till matchen mot Fluminense så gör han där sina mål på följande vis: 1) tekniskt svår nick mot bortre stolpen i kamp med försvarare, 2) påpassligt råttmål på en retur, 3) kyligt friläge efter en vältajmad och kraftig löpning på blindsida av mittback efter att ha kommit från offside. (Vänligen notera hur ofantligt bra Prandellis byxor sitter. Gåshud.)

- Miroslav Klose, 36
Alex Oxlade-Chamberlain är på inget sätt ett nytt namn, men han är med för att jag tror att 'The Ox' blir helt avgörande för Englands chanser (dem kan ju faktiskt lika gärna vinna den gruppen som åka ur den). Nu är hans medverkan emellertid osäker och även om jag hoppas att han kommer tillbaka snabbt och kan spela så finns samtidigt liknande spelartyp i truppen (även han funktionell, även om han inte klarar ett centralt mittfält på samma sätt som AOC) i Raheem Sterling. Jag svänger därför raskt om och väljer därför istället Miroslav Klose. Med motiveringen att även om konkurrensen är tuff trots Reus skada, mycket pekar på att det blir Mario Götze som falsk nia men jag hade velat se truppens SMARTASTE forward Thomas Müller, så kommer vi alla följa Kloses mästerskap. Av den enkla anledning att han är ett (1) mål ifrån att bli historiens meste målskytt i VM-sammanhang.

- Wilfried Bony, 25
Jag lyfte honom väldigt tidigt i podcasten (2012) efter att ha följt honom noggrant under en period när han spelade i Vitesse. Det som var lätt att se då och inte mycket svårare i dag är hur välbyggd han är. Det ser nästan dumt och FÖR tungt ut när han lufsar runt med alla dem kilogrammen muskler innanför matchstället. Det som även var i ögonfallande då var hur vilken otroligt bra avslutsningsteknik ivorianen besitter. Många ifrågasätter, med all rätt numera, hur svårt det är att göra många mål i Holland, men jag som följt honom en period såg att det var 1) mot bra försvarare flera av målen kom och 2) att många av målen föregicks av bra prestationer i trånga ytor. För mig rådde det således aldrig några tvivel om han till slut skulle göra mål i Premier League. Även utanför Wales. Han kommer att göra sina mål i VM också och dem kommer Elfenbenskusten att stå och falla med; Trots den namnstarka offensiven så med Yaya i spetsen så kommer laget att släppa in en hel del mål. Backlinjen och målvaktsposten är ett korthus. CSKA-personer hävdar förvisso att målkungen Seydou Doumbia lämnades hemma med anledning av en personlig konflikt med landslagets och hela nationens starke man Didier Drogba. Oavsett vad så är det talande: Bony kom med på Doumbias bekostnad. Starkt i en så namnstark och konkurrenskraftig lagdel.

- Josip Drmic, 21 
Anfallaren gjorde 17 ligamål för bottenlaget Nürnbergs räkning. Trots alla hans mål så misslyckades laget att hålla sig kvar, talande för hans kvalité att göra så många mål i ett så uselt lag. (Hängde ni med där?) Bayer Leverkusen har gjort ett jätteklipp. Drmic är en klassisk boxforward som är väldigt vass på att avsluta innanför straffområdet. Hans fina speluppfattning syns inte minst vid många av dem mål han gör i straffområdet där många löpningar korrigeras i god tid, samtidigt som dem också kommer med anledning av ett bra tillslag och huvudspel. Backas upp av offensiva krafter som Xherdan Shaqiri (som naturligtvis också blir grymt spännande att följa), Granit Xhaka m.fl. och kommer att få möjligheter till att göra mål, var så säkra. Då brukar han också göra just det.

Jag betonar: Bara för att vissa spelare inte är med så betyder det inte att jag inte anser dem vara värda att titta på (såklart kommer ni reagera på att det inte finns en enda belgare på listan). Jag har försökt lyfta fram dem spelare som jag personligen saknar på många andras listor och rapporter inför VM. Kom även ihåg att detta är det första av två inlägg och i dag fick ni läsa om dem offensiva korten, i morgon kliver vi ett pinnhåll längre ner i banan mot dem (nödvändigtvis INTE) mer defensiva i form av försvarare och tillbakadragna mittfältare. Vi hörs.